Nu står det klart vilka 15 affärsidéer som kommer att delta i NEST-pitchfinal den20:e maj. Vinnaren kommer att erhålla prischecken på 75 000 kr på Habit Impact Day i Stockholm den 23 maj.
Det närmar sig pitchfinal i NEST 2024 – ett innovativt race för entreprenörer som vill bidra till att göra textil- och modeindustrin mer hållbar. Årets program inleddes med en bootcamp där 55 affärsidéer deltog. Nu har 15 av dem valts ut till att delta i NEST pitchfinal där en vinnare får ett stipendium på 75 000 kr från branschorganisationen TEKO.
Följande affärsidéer deltar i den digitala pitchfinalen den 20:e maj:
AirWater2All AB
Bananapads AB
ENDA
FLIKK archive
Janah Cycle
LISH
MIMIK
MOE zero waste wear
NeoSynaptics
Pampas design
ReeZale
Repeat Atelier
SkolReturen
Social Retail Club (SRC)
STUDiPACK
I juryn sitter Adrian Zethraeus, Science Park Borås, Cecilia Nykvist, TEKO, Cecilia Tall, RISE, Evelina Stoli Wängberg, Chalmers, Fredrik Johansson, FOVFabrics, Johanna Torstensson, Textilia, John-Jamal Gille, Association of Swedish Fashion Brands, Krim Talia, STING, Malin Viola Wennberg Stockholm Business School Stockholms Universitet, Manolo Obaya, Connect, Sandra Roos, Kappahl, Stefan Dinér, Borås INK, Per Vågebrant, eXpression och Rebecca Watkins, Gina Tricot.
NEST är partner till Habit Impact Day som arrangeras i Stockholm den 23 maj. Årets vinnare av NEST pitchfinal kommer att få pitcha sin affärsidé och tilldelas stipendiet på 75 000 kr på scen av Cecilia Nykvist, VD för TEKO. Totalt kommer sex innovativa startups med koppling till NEST och Borås INK att pitcha på scen – däribland de tidigare vinnarna av NEST, RecoMended och Perfect Fit.
NEST-New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry är ett nationellt initiativ som startades 2021 av Borås INK, eXpression Umeå, Xplot i Lund och Sting i Stockholm för att genom att kombinera olika specialistområden inom tech och textil skapa en plattform för att identifiera och utveckla tillväxtbolag som med nya lösningar som kan bidra till den omställning textilbranschen behöver göra.
Initiativet NEST stöttas av såväl Textilhögskolan i Borås, Science Park Borås, Textile Movement och TEKO – branschföreningen för Sveriges textilbolag. Partners till NEST är också Västra Götalandsregionen samt flera aktörer från näringslivet; Textilia, Association of Swedish Fashion Brands, FOV Fabrics, Gina Tricot och Kappahl.