Den 12-13 maj träffades de deltagande bolagen i NEST katapultprogram för bootcamp i Stockholm. Det blev två intensiva dagar med föreläsningar, workshops och nätverkande i ett högt tempo.
– Så fantastiskt roligt att se allt engagemang, att alla var så nyfikna på varann och delade med sig av erfarenhet och kunskap. Nu måste alla hem och smälta alla intryck från två fullmatade bootcampdagar och fila på sin pitch inför finalen den 2 juni, säger projektledare Annelie Rådhall.
Och deltagarna håller med.
– Mycket har varit bra så lite svårt att bara välja en sak, men det har varit väldigt inspirerande och lärorikt att få träffa så många människor från olika delar av branschen. Även att få ta del av Renewcells företagsresa med alla konkreta tips var värdefullt, säger Filippa Grahn, AB Cirkulero.
För att komma igång med nätverkandet arrangerades en speeddating under lunchen där deltagarna fick i uppdrag att berätta om sin idé, vad de har för utmaningar och vad de kan stötta andra med.
Harald Cavalli-Björkman
Sedan var det dags för inspirationsföreläsning av Harald Cavalli-Björkman, Chief Growth Officer på Renewcell, som berättade om startup-resan och deras övergång från forskning till kommersialisering av Circulose, Renewcells 100% textil-till-textil återvunna material. Vi frågade vilken egenskap som är viktigast när man arbetar i en startup på en tillväxtresa?
– Flexibilitet – du måste kunna växla perspektiv hela tiden, säger Harald.
Hur kom det sig att du blev en del av en startup och vad brinner du för inom innovation?
– Renewcell erbjöd en svårslagen kombination av meningsfullt arbete och potential att förändra en hel bransch. Att skala upp goda idéer till global påverkan, säger Harald.
Lotta Amsén
Programmet fortsatte med föreläsning och workshop med Lotta Amsén och Matilda Sjödin från Trossa AB, som gav deltagarna råd om hur hållbarhet kan skapa värde i affären.
– Genom att visa på de värden ni skapar ur ett hållbarhetsperspektiv ökar ni möjligheterna till att samverka med andra aktörer med liknande ambitioner och därigenom växa er affär. Ett strukturerat hållbarhetsarbete är även något som i allt större grad efterfrågas av investerare, säger Lotta och Matilda.
Så vad är deras första råd med fokus på hållbarhet till entreprenörer inom textilindustrin?
– Textilbranschen är en bransch med utmaningar, men det finns även mycket arbete som redan är gjort för att identifiera risker i kedjan. En aktör som befinner sig i starten på sin företagsresa har möjligheter att påverka hur värdekedjorna kommer att se ut – ta chansen att analysera vilka risker och möjligheter framtida samarbeten kan innebära utifrån ett socialt, miljömässigt och etiskt perspektiv för att minimera risker framåt!
Fredrik Rosengren
Dag två fick deltagarna välja mellan fyra olika ämnesspår; Produkt & Tjänst, Team, Ekonomi & Finansiering samt Sälj & Marknad.
Fredrik Rosengren coachade bolagen i Produkt & Tjänst, som bland annat berörde hur du får de första kunderna, vem som är drömkunden och vad som är viktigt när du utvecklar en innovativ produkt eller tjänst.
– När man börjar utvecklingen av sin tjänst är det viktigt att veta vilken kund man utvecklar för; ” Ideal Customer ” så att kärnan i tjänsten löser ett stort och viktigt problem för kunden. Löser man inget problem kommer ingen köpa…, säger Fredrik.
Veronika Luxemburg
Veronika Luxemburg coachade kring Team och Björn Larsson från The Investment Readiness Process gav råd om Ekonomi & Finansiering.
– Lär dig tillräckligt mycket om investerarmarknaden för att våga sätta dittbolag på spel, säger Björn.
Jonas Gallneby
I det fjärde ämnet Sälj & Marknad föreläste Jonas Gallneby vars bästa tips var:
– Fråga mera! Du frågar troligtvis för lite, tänk som ett barn eller journalist om du ska lyckas med sälj, säger Jonas.
Ola Bringle
Bootcamp avslutades med Pitch & Presentation med Ola Bringle som gav deltagarna råd kring nyckeln till en lyckad pitch.
– En bra pitch ska gå att återberätta på ett enkelt sätt. Kan din publik berätta för en tex en kompis vad ni erbjuder och varför det är både unikt och smart, då har ni lyckats få fram ert budskap. Så det gäller att vara extremt tydlig med vad man fokuserar på i en pitch och våga utelämna sådant som krånglar till det, säger Ola Bringle, TED Retorikstudio.