Här är de affärsidéer som tävlar i pitchfinalen:
AirWater2All AB
AirWater2All erbjuder innovativ teknik för atmosfärisk vattenproduktion som kan lösa vattenbristen i textilindustrin genom att tillföra vatten där traditionella källor är otillräckliga. Vår hållbara och kostnadseffektiva lösning möjliggör vattenproduktion utan behov av stora initiala investeringar, vilket är särskilt fördelaktigt för textilföretag med begränsad budget. Genom att erbjuda ren, högkvalitativt vatten stöder vi inte bara textilindustrin utan bidrar även till en mer hållbar och ansvarsfull vattenanvändning globalt.
Bananapads AB
Bananapads AB leder vägen i omvandlingen av både hygien- och textilindustrin genom att erbjuda hållbara bananfiberbaserade lösningar. Genom att omvandla bananträdets restprodukter till användbara produkter och innovativa tyger, minskar vi avfallet och främjar hållbarhet i två viktiga branscher. Vår vision är att vara förändringsdrivande och skapa en mer miljövänlig och hållbar framtid.
ENDA Group AB
ENDA är en innovativ digital plattform som revolutionerar näthandeln av kläder genom att fokusera på personalisering, effektivitet och hållbarhet. Genom att sammanföra ett brett utbud av kläder från olika e-handlare på en och samma plats, erbjuder ENDA användarna en unik shoppingupplevelse som är skräddarsydd efter deras personliga stil och hållbarhetsvärderingar.
Flikk archive
FLIKK archive står för unik design, kärleken till vintage och lokal hantverksskicklighet. Vi strävar efter att bli ett unikt modemärke för medvetna kvinnor i alla åldrar. Varumärket erbjuder tre unika koncept:
•’The Archive’ med noga utvald vintage.
•’Rekindled’ ready-to-wear av återbrukstyger.
• ‘Bespoke’ ger unika skräddarsydda plagg av återbrukstyg som kan hyras eller köpas.
Visionen är att gradvis förändra modebranschen mot en bättre framtid genom återbruk, lokal produktion, minimala transporter, kreativitet och kvalitet.
Janah Cycle
Janah Cycle has developed an anti-greenwashing solution which empowers brands to tackle plastic pollution from a global perspective by directly initiating critical plastic recovery efforts in disadvantaged regions of the Global South.
Our solution combines incremental plastic removals in the environment and social empowerment actions, with real-time AI verification of the impact in the field, enabling real-time evidence of each brand’s influence down to the action level, empowering our clients to take ownership of the positive impact generated and leverage data and digital media effectively for CSR reporting andSustainability Marketing.
This new solution is aimed at revolutionizing the conventional plastic credits current offering and the way brands can make successful sustainability initiatives related to plastic waste reduction in regions of the world requiring urgent assistance in the fight against plastic pollution.
LISH
Vi har hittat ett sätt att göra företag mer hållbara samtidigt som de förvandlar förlust till vinst. Lish kommer att introducera en helt ny typ av e-handel i Sverige som ger consumers och företag ett alternativ att agera mer hållbart. Allt via vår app Lish där du kan shoppa ”gamla/utgågna” kollektioner och samples helt live.
MIMIK
Genom användargenererade digitala kloner, där användare på ett lustfyllt sätt får prova kläder i en digital miljö vill MIMIK bidra till mer hållbar konsumtion, minskade returer och ökade vinstmarginaler.
MOE: zero waste wear
Baserat på högkvalitativa resttyger, främst 100 % ull, och noll spill vid tillverkningen skapar MOE hållbara och användbara kläder och accessoarer för stadslivet, dag och natt, med en köns- och kroppsneutral design. Produkterna ligger i mellan- till högprissegmentet och säljs globalt via pop-up-butiker och e-handelsplattformar.
Neosynaptics Technology AB
NeoSynaptics kombinerar AI, neuroteknik och e-textilier för att revolutionera bärbar teknologi, vilket förbättrar personlig hälsa och anslutning. Våra smarta kläder och mössor är utformade som grundläggande verktyg för kognitiv förbättring och välbefinnande, och integreras sömlöst i ditt dagliga liv.
Pampas
Pampas, grundat hösten 2020 i Malmö, är ett innovativt modeföretag som fokuserar på hållbara affärsmodeller. De designar och producerar kläder on demand för att minska överproduktion och erbjuder även en preloved-tjänst där begagnade plagg köps tillbaka och säljs vidare. Dessutom erbjuder företaget hyra av alla deras plagg. All produktion sker lokalt iMalmö. Just nu utvecklar Pampas även en AI-tjänst för att främja hållbarhet inom modeindustrin, speciellt i aspekter som effektiv produktion och reducerade returer.
ReeZale
ReeZale omdefinierar sättet vi konsumerar mode online med en app som matchar användaren med returer och outlet erbjudanden.
En personal window-shopper och en cirkulär mode community i ett.
Samtidigt hjälper vi e-handlare att minska sina returer och sitt klimatavtryck.
Repeat Atelier
En plats där småskaliga designers kan växla upp sina företag på ett hållbart sätt genom delande resurser & direkt marknadsexponering.
📍Malmö
SkolReturen/Oddly Reloved
SkolReturen är ett varumärke som vill erbjuda en hämtningstjänst för kvarglömda plagg på skolor. I Sverige glöms över 770 tonkläder kvar på skolor, varje år. Fullt fungerande kläder som sorteras i brännbart.
Visionen är att bidra till en mer hållbar framtid där varje plagg får en andra chans genom återbruk, second hand eller välgörenhet.
SocialRetail Club (SRC) Accelerating the Third Retail Revolution
45 miljarder modeprodukter förblir osålda och hamnar på soptippar eller förstörs – varje år! Överproduktion, CO2-utsläpp, bristande lönsamhet, minskande varumärkesvärde och krympande marginaler är inte ett fastfashion problem. Det är ett branschproblem!
Branschen måste anpassa sig till planetens resurser och det nu!
Med hjälp av ny modern AI-teknik kan vi för första gången verkligen revolutionera branschen. På Social Retail Club använder vi modern teknik & data för design av rätt produkt till rätt pris. Produkter vi ser att kunderna verkligen efterfrågar som produceras med hjälp av on-demandproduction. Det leder till säkrare sortiment, mindre sortiment, högre marginaler och INGEN AVFALL.
Genom att kombinera fördelarna från influencers och varumärken möjliggör vi att de kan koncentrera sig på sina kärnkompetenser och vara en del av ett ekosystem för att dra nytta av varandras styrkor. Genom att demokratisera tekniken som kan revolutionera branschen och rädda planeten accelererar vi den tredje retail revolutionen.
På Social Retail Club gör vi det möjligt för branschens aktörer att komma ikapp med den enorma förändring som sker i den digitala sfären och tillgängliggör den teknik som kommer att förändra industrin genom att sälja teknik på ett nytt sätt. Ja, vi är ett teknikföretag men vi agerar inte som ett!
STUDiPACK
STUDiPACK är inte bara en skolväska, utan även ett portabelt skrivbord komplett med lampa. Den tjänar ett dubbelt syfte och adresserar två av de mest pressande globala problemen: den återanvänder kasserade textilier, vilket minskar avfall, samt underlättar för fler barn att få tillgång tillutbildning.