Boomen av influencer marketing och sociala medier genererar trender i en rasande takt och att hänga med i utvecklingen har blivit en allt mer avgörande faktor för modeföretags relevans hos konsumenter. Resultatet? En radikal ökning av fast fashion. Idag tillverkas mer än 100 miljarder plagg per år – en siffra som dessutom ständigt ökar. Det är dags att tänka nytt.
Den 15 februari kl. 11:30-12:15 sänder vi live från xPlot i Lund för en paneldiskussion om de spännande och framväxande möjligheterna inom digitalt mode och gaming – och hur detta kan hjälpa modebranschen att ställa om. Nya lagar, ökad digitalisering, och ett förändrat konsumentbeteende kommer att skapa stora förändringar och peka på nya hållbara vägar framåt. Hur kan digitala tekniker göra mode mer interaktivt, socialt, och personligt? Kommer virtuella kläder att ersätta fysiska? Kommer vi att existera som avatarer primärt och IRL sekundärt? Vad betyder det egentligen för oss och vår identitet? Och hur kan det bidra till att branschen blir mer hållbar?
Medverkar gör:
Marie Ledendal, Lunds Universitet
Markku Lorentz, Pengu studios- Table top gaming & avatars
Fredrik Timour, Fashion Innovation Center
Blenda Averfalk, Tillskärarakademin Malmö
Moderator är Simon Hjelte, programansvarig för NEST och affärsutvecklare på Borås INK.
NEST live-podd arrangeras av xPlot i Lund som är en av fyra inkubatorer som startat initiativet NEST tillsammans med Borås INK, eXpression och STING i Stockholm för att driva på utvecklingen av en hållbar textilindustri.
Marie Ledendal, Lunds Universitet
Marie Ledendal, textildesigner och fil dr. i Smart Textiles/Textile Design, 2015, Edinburgh, är universitetslektor i tillämpad visuell kommunikation, vid Institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet. Där hon även undervisar på kandidatprogrammet i modevetenskap. Hennes praktikbaserade avhandling ”Thermochromic textiles and sunlight activating systems: an alternative means to induce colour change” diskuterade praktik och designmetod i relation tillaktivering av färgförändring i termokroma textilier för att skapa förutsättningar för ett mer hållbart system, jämfört med mera traditionella aktiveringsmetoder.
Hennes senare forskning är tvärvetenskaplig mellan design och media och kommunikation, inom vilket hon undersöker hur mode, konst och materialitet verkar som kommunikationsbärare. Hon har ett speciellt intresse kring visuell representation och iscensättning och hennes pågående forskning inkluderar bl.a. aspekter kring digitalt mode.
Fredrik Timour, Fashion Innovation Center
Fredrik Timour är VD för Fashion Innovation Center och har ett brett och djupt perspektiv på digitalt mode.Fashion Innovation Center fungerar som en växel mellan branschen, innehållsleverantörer och akademin och ligger i framkant av FashionTransformation.
Fredrik är också grundaren av Neue, en plattform för digital modeutveckling inklusive hårdvara, mjukvara och molntjänster, för modevarumärken och slutanvändarapplikationer.
Han har hållit kurser i modeteknik vid Fashion Institute of Technology – NYC, London College of Fashion – London,IFA – Paris och Beckmans – Stockholm. Dessutom har han arbetat direkt med kunder som Fusalp, POC, IKEA, BACK, Snickers Workwear, SAS och IBM med att utveckla nya affärsmodeller och koncept för digitalt mode.
Markku Lorentz, Pengu Studios
Markku Lorentz är en sann entreprenör inom underhållningsbranschen. Han är en utbildad sångare, röstcoach, skådespelare, författare, 3D-artist, spelutvecklare och en professionell Dungeon Master! Och ja, han är också grundare av Pengu Studios.
Pengu Studios har byggt en plattform som heter Natural Pengu: En virtual tabletop som gör det enkelt, snabbt och roligt att spela rollspel. Inuti den virtuella lekplatsen Natural Pengu kan en person skapa sin egen avatar och sedan ta med den avataren på episka äventyr tillsammans med en grupp vänner.
Markku är pappa till två döttrar, man till en barnmorska, och han älskar att springa långa sträckor för att få plats i huvudet för bra idéer.
Blenda Averfalk, Tillskärarakademin Malmö
Blenda Averfalk arbetar som utbildare inom CLO 3D genom Tillskärarakademin i Malmö samtidigt som hon studerar konst på Österlenskolan för konst och design. Hon bor i Simrishamn och har bakgrund som mönsterkonstruktör.
Simon Hjelte
Simon har bred erfarenhet inom mode, retail- och livsstilsindustrin innefattande design och produktion, inköp- och marknadsstrategi. Han har själv grundat och drivit två bolag inom mode, samt som anställd marknadschef med ekonomiskt ansvar underförändring med stort fokus på mikroproduktion och on-demand. Som affärsutvecklare använder han sin erfarenhet för att fusionera modets erbjudanden med framväxande teknologi. Simons fokus ligger på affärsmodeller av innovativ karaktär där hans styrka är att identifiera ekonomiska värden där tillverkare, försäljare, investerare och kunder alla är vinnare.